hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کردستان| آگاه‌سازی جامعه رویکرد اصلی مبارزه با اعتیاد

کردستان| آگاه‌سازی جامعه رویکرد اصلی مبارزه با اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان عنوان کرد: رویکرد و هدف اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر آگاه‌سازی و حساس کردن جامعه نسبت به مقوله اعتیاد است.

 به گزارش رویداد امروز، رحمان حریری با تأکید بر ضرورت ایجاد تحول و تغییر در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و لزوم بازبینی سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متأسفانه در حوزه فرهنگ‌سازی و پیشگیری فقط 20 درصد توان ما صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود و این در حالی است که باید 70 درصد توان، صرف فرهنگ پیشگیری شود. او اظهار کرد: رویکرد و هدف اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر آگاه‌سازی و حساس کردن جامعه نسبت به مقوله اعتیاد است. او افزود: آمارهای ارائه‌شده طی سنوات گذشته نشان می‌دهد که کردستان در زمینه اعتیاد، استان پاکی نیست و سیاست‌های آن نیازمند بازنگری است. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، سهمیه در نظر گرفته‌شده در زمینه معتادان متجاهر را برای استان 150 نفر اعلام و عنوان کرد: در مقایسه این آمار با استان‌های همسایه می‌توان کردستان را استانی پاک در زمینه مواد مخدر اعلام کرد. او ادامه داد: با تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته توانستیم سهمیه استان را به 180 نفر افزایش دهیم، چراکه سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر عاری شدن خیابان‌های کردستان از معتاد متجاهر است.

انتقاد از نحوه جمع‌آوری معتادان متجاهر

حریری، ضمن انتقاد از نحوه جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان بیان کرد: متأسفانه نتوانستیم این تعداد معتاد متجاهر را در استان جمع‌آوری کنیم و دلیل آن‌هم پای‌کار آمدن سیستم قضایی و نیروی انتظامی و عدم هماهنگی و همکاری سایر دستگاه‌های مربوطه است. او افزود: طبق قانون ستاد مبارزه با مواد مخدر بالاترین مرجع نظارتی بر مواد مخدر است، اما متأسفانه سیستم قضایی در این راستا خود را مستقل می‌داند و برای جمع‌آوری معتادان متجاهر با ما هماهنگ نبوده است و این یک خلا ملی محسوب می‌شود. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان بیان کرد: امسال برای اولین بار مقرر شد که معتادان متجاهر را به مدت 6 ماه نگهداری کنیم و در صورت عدم بهبودی این مدت را به یک سال افزایش دهیم که متأسفانه تاکنون 100 نفر شاکی خانواده داشته‌ایم. حریری تعداد معتادان متجاهر اعلام‌شده به ستاد مبارزه با مواد مخدر را 300 نفر اعلام و عنوان کرد: متأسفانه اعتبار ستاد مبارزه با مواد مخدر استان به دلیل عدم هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و اعلام آمارهای متناقض از تعداد معتادان، بسیار اندک است و کمپ‌ها در حال ورشکستگی و تبدیل‌شدن به مراکز فساد هستند. او تعداد معتادان «همبود جسمی» شناسایی‌شده در استان را 4 نفر اعلام کرد و گفت: این افراد به‌طورکلی در بهزیستی بلاتکلیف هستند و دستگاه خاصی آن‌ها را پذیرش نمی‌کند، بر همین اساس از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان درخواست تأمین اعتبار برای ایجاد یک اتاق ایزوله به مرکز داده شد و بعد از سه ماه توانستیم به نتیجه برسیم و این اتاق در کمپ جاده ساحلی سنندج احداث شد.

در حوزه درمان تخلفات زیادی در حال اتفاق افتادن است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان، بیان کرد: در حوزه درمان تخلفات زیادی در حال اتفاق افتادن است و نشت متادون موضوعی غیرقابل‌انکار در این حوزه است که نیازمند نظارت بیشتر است.

حریری اعتراض زیاد جامعه نسبت به خورده فروشان موارد مخدر را از آسیب‌های حوزه مقابله دانست و گفت: متأسفانه در این زمینه نیز حجم آسیب‌ها از امکانات لجستیک و نظامی پلیس مواد مخدر ما بیشتر است.

او در ادامه با تأکید بر ضرورت ایجاد تحول و تغییر در ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و لزوم بازبینی سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: متأسفانه در حوزه فرهنگی و پیشگیری فقط 20 درصد توان ما صرف مبارزه با مواد مخدر می‌شود و این در حالی است که بر مبنای داشته‌های علمی، باید 10 درصد انرژی صرف درمان، 20 درصد صرف مقابله و 70 درصد هم صرف فرهنگ پیشگیری شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد